خم کاری در صنعت

 


 

در مکانیک کاربردی ، خمش (همچنین به عنوان خمش شناخته می شود) رفتار یک عنصر سازه ای باریک را که تحت بار خارجی قرار دارد و عمود بر محور طولی عنصر اعمال می شود ، مشخص می کند


خم شدن یک پرتو I فرض می شود که عنصر سازه ای به گونه ای باشد که حداقل یکی از ابعاد آن کسری کوچک ، به طور معمول 1/10 یا کمتر ، از دو عنصر دیگر باشد. 

وقتی طول بطور قابل توجهی از عرض و ضخامت بیشتر باشد ، عنصر را یک تیر می نامند. به عنوان مثال ، یک میله گنجه که در زیر وزن لباس های آویز لباس افتاده است ، نمونه ای از پرتوی است که خم می شود.

 از طرف دیگر ، پوسته سازه ای از هر شکل هندسی است که طول و عرض آن از نظم یکسانی برخوردار باشند اما ضخامت سازه (معروف به "دیوار") بطور قابل توجهی کوچکتر است. یک لوله کوتاه قطر بزرگ ، اما دیواره نازک که در انتهای آن پشتیبانی شده و به صورت جانبی بارگیری می شود ، نمونه ای از خم شدن پوسته است.


در صورت عدم وجود مقدماتی ، اصطلاح خم شدن مبهم است زیرا خم شدن می تواند به صورت موضعی در همه اشیا occur رخ دهد. بنابراین ، برای استفاده دقیق تر از اصطلاح ، مهندسان  پارسیان لیزربه یک شی خاص مانند: خم شدن میله ها ،  خم شدن تیرها  خم شدن صفحات ،  خم شدن پوسته ها  و غیره ژ خم شدن نیمه استاتیک تیرها ویرایش هنگامی که یک بار عرضی بر روی آن وارد می شود ، یک پرتو تغییر شکل می دهد و تنش ایجاد می شود.

 در حالت شبه استاتیک ، فرض بر این است که میزان انحراف خمش و تنش هایی که ایجاد می شوند با گذشت زمان تغییر نمی کنند. 


در یک تیر افقی که در انتها پشتیبانی می شود و از وسط به سمت پایین بارگیری می شود ، مواد در بالای طرف تیر در حالی که مواد در زیر کشیده شده است ، فشرده می شود. تنش های داخلی به دو شکل وجود دارد که ناشی از بارهای جانبی است: تنش برشی به موازات بارگذاری جانبی به علاوه تنش برشی مکمل در صفحه های عمود بر جهت بار. تنش فشاری مستقیم در ناحیه بالایی تیر ، و تنش کششی مستقیم در منطقه تحتانی تیر.

این دو نیروی آخر یک زوج یا یک لحظه را تشکیل می دهند زیرا از نظر اندازه برابر و از جهت مخالف هستند. این لحظه خمش در برابر ویژگی تغییر شکل افتادگی پرتویی که خمش را تجربه می کند مقاومت می کند. توزیع تنش در یک پرتو در صورت استفاده از برخی فرضیات ساده کاملاً دقیق قابل پیش بینی است

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.